Alle vaarten

skip to Main Content

Reclame / Naamsbekendheid

BALLONRECLAME

Een onafhankelijke studie heeft aangetoond dat ballonreclame de meest efficiënte vorm van reclame is.
Zij bereikt het hoogst aantal mensen per kostprijs, en scoort beter dan TV-commercials, affichecampagnes en krantenadvertenties. Bovendien kan, vergeleken met de gangbare reclamecampagnes, een ballonmarketingcampagne ‘low budget’ worden genoemd.

De statistieken Reclame op een Heteluchtballon

In 2006 werd er een onderzoek uitgevoerd naar de respons op reclame op heteluchtballonnen in vergelijking tot conventionele reclamemedia. Hieronder enkele uitkomsten:

  • van de ondervraagden in het onderzoek gaf 98% aan dat de heteluchtballon hun directe aandacht trok. Ter vergelijking: 66% merkte billboards op, tegen 58% “transit” reclame zoals op stadsbussen of trams en 20 % op “papieren reclame” zoals advertenties in (dag)bladen.
  • de heteluchtballon leidt tot opwinding: 90% van de ondervraagden in het onderzoek reageert op een ballon en bespreekt het met zijn/haar gesprekspartner, 30% zou dat doen bij billboards, 22% bij “transit” reclame en maar 2 % bij “papieren reclame”.
  • 75% van de ondervraagden namen de ballonnen waar vanuit hun auto. De ballonnen die over de voorsteden, kantoren en de industriezones voeren, waren verantwoordelijk voor 50% van de gemaakte indrukken. 25% van de ondervraagden waren mensen die zich op dat moment bezighielden met recreatieve activiteiten.
  • Hoewel kinderen niet werden onderzocht, werd opgemerkt dat zij enthousiast reageerden op het zien van een ballon.
  • Bij een gemiddelde stad met een bevolking van 150.000 inwoners wordt een ballon door meer dan 30.000 mensen gezien (20%). Bij een grotere stad of een evenement stijgt dit percentage.
  • Een cost per thousand onderzoek van de Britse Gibbons Group wijst uit dat de kosten per waarneming van een heteluchtballon vele malen lager zijn dan van conventionele media. Uit het rapport blijkt dat de publiciteit die een heteluchtballon genereert gemiddeld 7x de investeringskosten terugverdiend.
Back To Top